Blogue de Gracia e de Anxo, blogue de pingas e de icebergs, do que nos preocupa ou nos chama a atención, de biblioteca e de aula.

11/04/08

Urbano Lugrís


Urbano Lugrís nace en Sada (A Coruña) en 1908. Fillo do xurista e escritor Manuel Lugrís Freire, un dos fundadores da Real Academia Galega e a pianista Purificación Gómez, vive a súa infancia nun ambiente intelectual distinguido na Coruña.

Cursa estudos de Peritaxe Mercantil, que nunca lle interesarán a quen nin sequera soubo levar as contas da súa propia vida. Ao iniciarse a República se indetifica, en Madrid, coa mocidade intelectual. Ten amizade con García Lorca, con Rafael Alberti. Fantasea coa súa vida e dise compañeiro de Ismael e do capitán Ahab na aventura de Mobby Dick. Sabe de memoria A Odisea e sostén que regresa á batalla de Pavía, onde estivo ao servizo do césar Carlos, o melancólico emperador do mundo, a quen de seguro xa retratou imaxinariamente.
Vincúlase ás Misións Pedagóxicas, experiencia cultural inesquecible, histórica, e da man de Rafael Dieste percorre España co Teatro de Monicreques, onde fai «cristobitas», imita voces, pinta decorados.

Finaliza a guerra civil e comeza a pintar murais. Nace o seu fillo Urbano, que será mariño inicialmente, vello desexo paterno incumprido, e ao fin pintor, como o pai, e tan próximo ao pai en mundo e estilo. Urbano, Lugrís, xigantón, tímido, ás veces agresivo, cabaleiro á vella usanza xeneroso do seu tempo, desprendido aínda do que non posúe, vive en Madrid a procura da gloria. Decora ambientes do rimbombante Instituto de Cultura Hispánica. O seu mundo mítico impresiona. A súa tarefa de pintor «de cámara», como asinaba de broma moitas veces, lévalle, nada menos, que a decorar os camarotes do iate «Azor», unidade da Armada transformada en barco de recreo para o Xefe do Estado, quen felicita ao pintor nun encontro que tivo mil versións corrixidas, polo propio protagonista e por aqueles que escoitaron a anécdota. A punto está de marchar á República Dominicana, nos tempos da ditadura de Trujillo, animado por Sánchez Bela, xerifalte da Cultura Hispánica e da cultura oficial franquista.

En Vigo deixou amigos: industriais, escritores, pintores. Decide ir a Vigo e realiza unha primeira exposición de debuxos na desaparecida sala Foto Club. A súa experiencia de ilustrador viviuna intensamente, anos antes, en Faro de Vigo, en publicacións ocasionais e na gran aventura cultural galega que foi «Atlántida», xunto a Mariano Tudela e José María de Labra.
Morre a súa esposa Paula, coa que tivo dous fillos. Evócaa constantemente, na intimidade do faladoiro da taberna de Eligio, algo así como a súa segunda casa, se é que tivese primeira, que ninguén lle coñecía. Pinta pouco. Debuxa moito. Fala máis e bebe moito máis, aínda que todo era pouco para a súa recia humanidade. Era marabilloso na arte de perder o tempo.

Proxecta traballos que non realiza. Incumpre encargos que forzou. Aumenta a soidade, a pesar de reunirse con artistas e escritores. Prefire a compañía da mocidade, das novas xeracións que ven nel un mestre absoluto, porque sabe cousas raras e precisas que non están nos libros. As dos libros sábeas todas.
Algunha escapada a Santiago e A Coruña. Apenas pinta, a pesar de que lle animan amigos como os Beiras, os Álvarez Blázquez, Antón Patiño. Non ten présa por cobrar o pouco que pinta, ou o regala, porque lle bastan uns poucos duros para subsistir nunha existencia de caída case vertical.
O seu carácter cordial se agría. A súa entidade física redúcese. A súa saúde empeora. É internado no Hospital Municipal e morre a véspera de Noiteboa de 1973.
A obra de Urbano Lugrís foi valorada tardiamente. De todos os xeitos, hai excelentes exemplos nos Museos de Galicia, en institucións públicas e en coleccións particulares.

Lugrís foi un surrealista tardío, desde logo non o único nin o inicial dos surrealistas galegos, posto que se anticiparon o primeiro que desa corrente soubo, Cándido Fernández Mazas, e o seu paisano Eugenio Granell. Pero o ourensán non tivo tempo de callar a tendencia, e o segundo expresouna en América. Por iso, para moitos, Lugrís era e é o surrealista galego por excelencia.
En realidade era un goticista fóra de século. O seu mundo estilizado, a exactitude da súa liña, a fantasía do seu mundo plástico, deliberadamente decadente e sobrecargado de literatura, fano inconfundible. Gustoulle posuír a perfección do oficio de Van Eyck. Amaba a Magritte, a Ernts, a Picabia. Realmente, a súa pintura é, como un día se dixera da de Gregorio Prieto, tan distinto, «poesía en líña».




Vía Iniciarte

Sen comentarios

Neste blog utilizamos as imaxes con finalidade educativa. Se algunha delas estivera suxeita a dereitos de autor, rogamos que vos poñades en contacto connosco para retirala de inmediato.