Non estiven porque outras ocupacións laborais leváronme lonxe de Lalín, pero teño a sorte de que desta volta a prezada amiga e compañeira Celia Lamela foi a encargada da presentación e da moderación do club de lectura de Silleda, que elixira nesta quenda a lectura de Nordeste de Daniel Asorey, publicado pola editorial Galaxia.
Déixovos o texto da súa presentación, adiantando o meu máis efusivo agradecemento.
“Começamos
oprimidos pela sintaxe e acabamos às voltas com a Delegacia de Ordem Política e
Social, mas nos estreitos límites a que nos coagem a gramática e a lei, aínda
nos podemos mexer”.
“Ateu!
Não é verdade. Tenho pasado a vida a criar deuses que morrem logo, ídolos que
depois derrubo. Uma estrela no céu, algumas mulheres n aterra”
Graciliano RAMOS
Teño
hoxe o cometido de presentar este Nordeste,
de Daniel Asorey, compañeiro de traballo e amigo no CPI Fonte-Díaz de
Touro, con quen tantas conversas e cafés teño partillado, conversas nas que xa
alumeaba, de cando en vez, a presenza da avoa Carme de Candingas. Daniel nunca
me falou de que escribía, mais eu sabíao. Si falamos, e moito, de literatura,
do Festina Lente, de Marcos Calveiro,
da Resistencia, de Rosa Aneiros, ou
d´O conto da criada, de Margaret
Atwod. Falamos de literatura e de inquedanzas sociais e políticas, as que
sacoden a vida e mais os textos reflexo da vida.
Vaia por diante que eu adoito estar onde
sentades vós hoxe, adoito acudir a presentacións de libros, e vou gozosamente.
Trátase sempre da festa da palabra e da escrita, e polo tanto dun espazo de
liberdade, quizais ese que apunta Graciliano Ramos na cita inicial, o que nos
permite ensanchar límites, o lugar da creación. Neste caso a festa é dupla,
celebro a escrita dunha persoa amiga, das que deixan impronta, dun ser querido. Quixera simplemente axudar a
facer boca para que os que non lestes o Nordeste,
o leades, e para que quen xa o
lestes, descubrades aínda algo novo. Non quixera que me tiverades que deter co
berro daquela alumna miña de segundo de Bacharelato, en Trives, cando me dixo:
“Profesora, cala, non nos rebentes o libro!”. Non ía desencamiñada, os libros
son encontros absolutamente persoais coas palabras, sen mediacións, nin das
profesoras nin da crítica literaria . Iso, se ten que vir, que veña nun segundo
ou terceiro momento, mais o primeiro encontro é como o dos namorados, sobran
mediadores que destripen e racionalicen a maxia da primeira toma de contacto
persoal cunha escrita. Convócovos a que entredes no “dicir bonito” de Daniel
Asorey, na súa preciosa escolla léxica, no seu ritmo áxil de frase curta e
dinámica, na historia que el perfila a través da rede ou do veo das palabras,
como ese veo que acompaña a Matilda na súa peregrinación polo sertão ou nos seus
encontros con María Bonita. Deixádevos
ir polo sortilexio das palabras. Cadaquén ha descubrir se gusta ou non.
Tamén vos convoco a que fagades un
esforzo de imaxinación, a que vos situedes en dous lugares distintos, en dúas
épocas tamén diferentes, e a que visualicedes tres mulleres afoutas: Carme de
Candingas, vedora da República das Santas Irmandades da Galiza; María Bonita, a
cangaceira, e Matilda, fotógrafa e xornalista. Nordeste é unha novela que lle dá voz ás múltiples formas de
“subalternidade” do noso mundo: as mulleres, os pobos colonizados, as razas que
non coinciden co perfil etnocéntrico do home branco europeo, as formas de vivir
a sexualidade diferentes ao código heteropatriarcal dominante… Mais tamén é
este Nordeste unha ucronía, unha
sorte de historia apócrifa, nun intento de reescribir ou subverter o
significante “Galiza”. É así como Daniel constrúe a República das Santas
Irmandades da Galiza no século XVII. Imaxinade unha Compostela salobre, sucada
polas canles, como unha especie de Provincias Unidas do XVII, luteranas e arredadas
do poder dos Austrias menores. Nese contexto emerxe a figura da vedora Carme de
Candigas. Imaxinade que as Guerras Irmandiñas fosen gañadas polos perdedores e que dese
acontecemento fundacional agromase un proxecto republicano, progresista,
igualitario, mais tamén de raigame burguesa, apoiado no comercio colonial co
Nordeste brasileiro. Que pode ocorrer cando alguén quere dar conta do punto no
que a festa da revolución expulsa a súa verdade ás tebras, do momento no que
volvemos estar no inicio, en que interiorizamos –tamén nós- as mesmas manobras
dos que foran os nosos opresores? Como poden superpoñerse os intereses da
polis, situándose por riba do secuestro das elites económicas? O panorama do
que dá conta Carme de Candigas énos ben habitual. A loita estratéxica do século
XVII é tamén a loita estratéxica do XXI, aquilo que lle segue a furtar o sono a
tantos teóricos e activistas de todas as esquerdas posibles.
Imaxinade agora un segundo lugar e outra
época: o Nordeste brasileiro no remate da década dos anos trinta do século XX,
un territorio arredado dos grandes centros de decisión política, das metrópoles
como São Paulo ou Río. Imaxinade unha paisaxe edénica na costa, que se vai
tornando noutra cousa cara ao interior. Estamos no sertão, coma un deserto,
ermo e varrido pola seca e pola fame, retratado estremecedoramente por Cãndido
Portinari no seu cadro “Criança morta” e
tamén polo propio Daniel, na escena na que os retirantes deambulan polo sertão,
coma nun éxodo, co carriño do fillo morto. É a terra da que dan conta as obras
do nordestino Graciliano Ramos, Vidas
secas ou Angustia, de seguro que
un ámbito de especialísima importancia desde os puntos de vista simbólico e
etnográfico, en parte polo seu illamento, mais tamén unha especie de lugar fóra
do estado, coma eses territorios perfilados nas obras de Juan Rulfo, cos seus
propios poderes locais. Aí se sitúan a cangaceira María Bonita e a fotógrafa
Matilda. Estamos na época de Getulio Vargas, un ditador de “aura paternalista”,
alcumado “O pai dos pobres”, con toda a demagoxia que acompaña a este tipo de
perfís. Neste contexto localizase o fenómeno ambivalente do “cangaço”. A un
tempo, sobre Europa e Iberia abátense as sombras do fascismo, que
ameazan a República Galega, gobernada por Castelao.
Por último, visualizade tres mulleres afoutas, Carme de Candingas,
María Bonita e Matilda, que máis alá do triunfo ou derrota das súas
subversións, van ter a virtude de terse atrevido a dicir o que se esperaría que
calasen, a romper a opresión inscrita nos seus corpos coma unha tatuaxe
patriarcal, a vivir segundo un designio de mulleres libres…
E falaría desa virtude da incontinencia
histérica de Carme de Candingas. Aí se sitúa o seu dicir, coma se da presión do
magma sobre as placas tectónicas se tratase. Carme de Candingas acaba
enunciando o que os amos saben, pero non queren que se coñeza publicamente, e
faino porque así o pensa-sente de corazón, coma se fose unha Antígona.
Falaría tamén do desacato de Matilda,
negándose a escribir as tan burguesas crónicas de sociedade, postulándose como fotógrafa que viaxará ao esquecido
sertão. Aí está tamén a súa loita, contra a deturpación da súa forma de
expresión nas crónicas e mesmo contra o varrido simbólico e real do seu nome
fronte á propia escrita. Cantas Matildas recoñeceriamos ao longo dos séculos?!
Quédanos María Bonita, a cangaceira que
desacata o poder do pai cando foxe do matrimonio amañado. Chegará a coñecer a
liberdade da fusión panteísta co sertão, mais non atopará edén ningún nuns
homes –os do cangaço-, que frecuentemente reproducen a mesma violencia sexual
que os amos e acaban por ser “máis do mesmo”. De aí o seu berro diante da
abxección da escena de violencia sexual contra as criadas:
“Nunca máis hei tolerar que unha
muller sexa declarada campo de batalla”
Nordeste,
Daniel
ASOREY; GALAXIA ( páx. 64)
De
aí tamén, a gramática da súa subxectividade, esa gramática de alteridade feminina,
que se descobre, por exemplo, no capítulo da asistencia ao parto da cangaceira
Dadá, cando esta lle confesa os motivos polos que lle ten perdoado a
depredación sexual ao seu compañeiro, o Corisco: “Ensinoume a ler e escribir”,
cóntalle a Dadá, e o narrador reflicte
os pensamentos da cangaceira:
“ María preguntábase naquel
momento se as palabras debuxadas no papel poden vencer a crueldade, perdoar a
ignominia, alentar o esquecemento, mesmo convocar a paixón (…). Así pois, como
lle había estrañar que a capacidade para desentrañar as letras fose quen de
alentar o amor! Ao cabo, ler e escribir tamén era amar.”
Sen comentarios
Publicar un comentario